Lektor jazykových kurzů
Baví tě cizí jazyky, jako je angličtina, němčina nebo španělština, a chceš, aby z nich měli radost i ostatní? Jako lektor jazykových kurzů budeš pomáhat studentům se rozmluvit, překonat strach z chyb a osvojit si jazyk tak, aby ho skutečně používali. Místo diktátů a testů tě čekají konverzace, praktická cvičení a zábavné metody, které učení zpestří. Nejčastěji budeš učit v jazykových školách, ale můžeš působit také jako soukromý lektor nabízející individuální doučování. Tvými studenty budou nejen děti a teenageři, ale i dospělí, kteří se chtějí zlepšit v práci nebo třeba cestovat bez bariér. Každá hodina bude jiná, protože každý student má jiný cíl – a ty mu pomůžeš ho dosáhnout!
Průměrná hrubá mzda
42.500 KčDoporučené vzdělání
VŠ - magistrDélka studia
9 let (4 roky SŠ + 5 let VŠ)
Nejvhodnější studijní cesta pro Lektor jazykových kurzů :
Střední škola
Vysoká škola
Co lektor jazykových kurzů dělá?

Připravuješ výukové plány
Pro každou skupinu nebo jednotlivce připravuješ přizpůsobené výukové plány. Tyto plány zahrnují témata, která odpovídají potřebám studentů, a zahrnují jak teoretickou, tak praktickou část výuky. Například pokud učíš angličtinu začátečníky, zahrneš lekce zaměřené na základní gramatiku, slovní zásobu a poslechové cvičení.
Učíš cizí jazyk v různých formách
Využíváš různé metody výuky, jako je vysvětlování gramatiky, interaktivní cvičení, konverzace, poslechová cvičení nebo hry na procvičení slovní zásoby. Pomáháš studentům se zlepšením mluvení, čtení, psaní a porozumění v cizím jazyce. Například při výuce němčiny můžeš studentům pustit německý podcast, aby si zlepšili poslechové dovednosti.
Individuálně přistupuješ ke studentům
Přizpůsobuješ tempo a obsah výuky individuálním potřebám každého studenta nebo skupiny. Někteří studenti mohou mít problémy s gramatikou, jiní potřebují více procvičovat konverzaci. Pokud má například student problém s časováním sloves, věnuješ více času vysvětlování a cvičením zaměřeným na tuto oblast.
Hodnotíš pokrok studentů
Pravidelně sleduješ, jak se studenti zlepšují, a děláš testy nebo ústní zkoušky, abys vyhodnotil jejich pokrok. Na základě výsledků potom upravuješ další postup výuky. Například po měsíčním kurzu můžeš studentům dát test na slovní zásobu a podle jeho výsledků přidat opakování nebo se zaměřit na nové oblasti.
Komunikuješ s rodiči nebo zaměstnavateli
Pokud pracuješ s mladšími studenty, můžeš komunikovat s jejich rodiči o tom, jak se jim daří, nebo pokud vyučuješ dospělé ve firmách, konzultuješ pokrok s jejich zaměstnavateli.
Organizuješ a vedeš jazykové kurzy
Plánuješ a organizuješ výuku jak pro individuální studenty, tak pro skupiny, často v různých formátech – prezenční kurzy, online výuka nebo intenzivní letní kurzy. Zajišťuješ, aby každý kurz měl jasně definovanou strukturu, obsah a cíle. Při plánování například intenzivního kurzu španělštiny můžeš zahrnout každodenní konverzační lekce, aby studenti rychleji zlepšovali své komunikační dovednosti.
Staráš se o vlastní odborný rozvoj
Pravidelně se vzděláváš v oblasti výuky cizích jazyků, nových metodik a technologií, abys mohl nabídnout moderní a efektivní výuku. Můžeš například absolvovat seminář o používání online nástrojů pro výuku jazyků, abys mohl lépe zapojit studenty při distančním vzdělávání.
Zajišťuješ učební materiály
Připravuješ nebo vybíráš vhodné učební materiály, jako jsou učebnice, pracovní listy, videa nebo online zdroje, které odpovídají úrovni a potřebám studentů. Například při výuce francouzštiny na pokročilé úrovni můžeš používat články z francouzských novin nebo sledovat francouzské filmy.
Výhody a nevýhody práce:
- Flexibilní pracovní doba, zejména pro soukromé lektory.
- Možnost práce na různých místech (školy, online, soukromé lekce).
- Možnost výběru vlastních studentů a zaměření.
- Neustálé prohlubování vlastních jazykových znalostí.
- Práce s různorodými lidmi a kulturami.
- Učitel může sledovat pokrok a úspěchy svých studentů.
- Možnost cestování nebo práce v zahraničí.
- Příprava výukových materiálů často zabírá mnoho času.
- Nejistý příjem, zejména u soukromých lekcí.
- Potřeba přizpůsobovat výuku různým úrovním a věkovým skupinám.
- Náročnost motivace studentů, kteří nemají zájem nebo jsou méně motivovaní.
- Častá práce ve večerních hodinách nebo o víkendech.
- Nutnost neustálého vzdělávání a sledování vývoje jazyka.
- Výuka může být někdy opakující se a stereotypní.