Copywriter
Copywriter píše reklamní texty pro firmy za účelem přivést nové zákazníky a posílit vztah s těmi stávajícími. Jeho texty musí být zajímavé a poutavé, aby zákazníka oslovily a přiměly koupit si produkty nebo služby, které firma nabízí. Může být zaměstnancem konkrétní firmy, marketingové agentury nebo pracovat sám na sebe jako OSVČ.
Průměrná hrubá mzda
40.500 KčDoporučené vzdělání
VŠ - bakalářDélka studia
7 let (4 roky SŠ + 3 roky VŠ)Nejvhodnější typologie pro tuto profesi
Řečník - ENFJ, Mentor - ENFP, ... (zobrazit všechny)Nejvhodnější studijní cesta pro Copywriter:
Střední škola
Vysoká škola
Co copywriter dělá?
Tvoříš texty a popisky
Píšeš články na firemní webové stránky i ty, které putují do tisku. Tvoříš popisky k produktům na webu nebo k příspěvkům na sociálních sítích. Díky poutavým textům pomáháš firmě prodávat produkty a získávat nové zákazníky.
Spolupracuješ s marketéry a grafiky
Jako copywriter máš blízko k marketingovému a grafickému oddělení. S kolegy si vyměňujete nápady a tvoříte obsah tak, aby odpovídal celkové strategii firmy. Můžeš se tak podílet třeba i na tvorbě sloganů nebo grafických návrzích.
Pracuješ s klíčovými slovy
Velkou výhodou je, když umíš pracovat s tzv. klíčovými slovy. Díky nim se totiž produkt snáze zákazníkům při vyhledávání na internetu zobrazí.
Dohlížíš na gramatiku a stylistiku
Pokud firma nezaměstnává korektora, je právě na Tobě, abys pohlídal pravopis, gramatickou a stylistickou správnost všech textů.
Komunikuješ s klientem i s jeho zákazníky
Jsi v neustálém kontaktu s klientem, který Ti sděluje své požadavky. Na jejich základě mu následně předkládáš své návrhy. Protože Tvoje texty musí promlouvat k cílové skupině klienta, zjišťuješ také jejich požadavky a texty jim přizpůsobuješ.
Připravuješ reklamní e-maily
Vytváříš pravidelné marketingové e-maily o novinkách a slevách, které posíláte svým věrným zákazníkům a odběratelům.
Sháníš si zakázky
Pracuješ-li jako copywriter na volné noze, nedílnou součástí Tvé práce je shánění zakázek a domlouvání se s klienty na ceně. Dále vykonáváš také administrativní činnosti (vystavování faktur klientům, komunikace s úřady, podávání daňového přiznání atd.).
Copywriter - jak vypadá pracovní den?
Výhody a nevýhody práce:
- Tvoje práce je postavená na kreativitě, máš tak dostatek prostoru pro realizaci vlastních nápadů.
- Uplatnění najdeš ve velké spoustě oborů, upoutat zákazníka potřebuje každý.
- Můžeš pracovat téměř odkudkoliv (z domu, z kavárny nebo například z pláže).
- Sám se můžeš rozhodnout, zda budeš pracovat na sebe nebo se necháš zaměstnat firmou.
- K výkonu této profese nepotřebuješ konkrétní vzdělání. Důležitý je talent pro psaní.
- Široké spektrum klientů a projektů, což zajišťuje rozmanitost práce.
- Možnost specializace na různé obory (móda, technologie, cestování atd.).
- Velká konkurence, není jednoduché se prosadit.
- Jsi závislý na své kreativitě a neustálém přísunu dobrých nápadů.
- Profese, kterou by v budoucnu mohla nahradit umělá inteligence.
- Musíš se přizpůsobit deadlinům, kvůli kterým budeš někdy pracovat i večer nebo o víkendech.
- Tvé texty mají společnosti přilákat zákazníky. Když se firmě nedaří, máš na tom svůj podíl.
- Musíš se neustále vzdělávat a osvojovat si novinky v oboru.
- Pracuješ-li jako OSVČ, nemáš jasný výdělek. V období ekonomické recese budeš pravděpodobně tím, na kom bude chtít firma ušetřit.