Tiskový mluvčí

Tiskový mluvčí je osoba, která je pověřena mluvit jménem firmy, hlavy státu, vlády nebo soukromé osoby směrem k veřejnosti a médiím. Jeho úkolem je informovat veřejnost o aktuálním vývoji či novinkách souvisejících se zastupovaným subjektem. Řídí oblast komunikace, udržuje kontakt s veřejností a vytváří dobré vztahy s novináři.

Průměrná hrubá mzda

43.500

Doporučené vzdělání

VŠ - magistr

Délka studia

9 let (4 roky SŠ + 5 let VŠ)

Nejvhodnější typologie pro tuto profesi

Řečník - ENFJ, Mentor - ENFP, ... (zobrazit všechny)

Nejvhodnější studijní cesta pro Tiskový mluvčí:

Střední škola

Nejvhodnější obor:
1) Gymnázium

Vysoká škola

Nejvhodnější obor:
1) Mediální a komunikační studia

Co tiskový mluvčí dělá?

1

Komunikuješ s médii

Zastupuješ firmu nebo osobu a vystupuješ jejím jménem směrem k médiím a veřejnosti. Poskytuješ rozhovory pro tisk, televizi nebo rádio a domlouváš schůzky novinářů se svým zaměstnavatelem. Jsi většinou první, koho média a veřejnost kontaktují, požadují-li aktuální a věrohodné informace.

2

Zpracováváš a rozesíláš tiskové zprávy

Píšeš tiskové zprávy, ve kterých jsi zodpovědný za správný obsah, gramatiku, grafický vzhled a celkovou podobu. Tiskové zprávy rozesíláš médiím, sdílíš je na webu společnosti nebo na sociálních sítích.

3

Organizuješ tiskové konference

Organizuješ a vedeš tiskové konference – oznamuješ termín tiskové konference, dohlížíš na přípravu místnosti, občerstvení, audiovizuální techniky, tiskových materiálů atd.

4

Buduješ vztahy s novináři

Jednou z klíčových činností tiskového mluvčího je budování dobrých vztahů s médii a jednotlivými novináři. Udržuješ si také přehled o tom, která média se o vaší organizaci vyjadřují kladně a která záporně či neutrálně. Na základě toho se poté rozhoduješ, kterým médiím a novinářům poskytneš informace jako první a kterým vůbec.

5

Pomáháš při marketingových projektech a kampaních

Vytváříš mediální strategie k jednotlivým projektům, kampaním a programům. Pomáháš při přípravě nejrůznějších akcí a organizuješ jejich mediální zajištění.

6

Kontroluješ mediální obraz společnosti

Vytváříš dobrý mediální obraz společnosti, reaguješ na nesprávné údaje uvedené v médiích a podílíš se na celkové tvorbě PR.

7

Podílíš se na tvorbě propagačních materiálů

Můžeš se podílet na tvorbě časopisů, letáků a dalších tiskovin, které společnost vydává.

0

Výhody a nevýhody práce:

  • Jsi hlavní tváří organizace, kterou zastupuješ navenek.
  • Díky výstupům v médiích se můžeš stát veřejně známou osobností.
  • Možnost seznámit se s mnoha zajímavými lidmi a budovat si tak síť kontaktů.
  • Pokud toužíš po pozornosti, tato profese Ti to splní.
  • Rozmanitá práce.
  • Lidé Tě mohou posuzovat podle toho, pro koho pracuješ.
  • Budeš-li se objevovat v médiích, můžeš přijít o část svého soukromí.
  • Musíš si udržovat neustálý přehled o oboru, ve kterém se pohybuješ (politika, sport, zdravotnictví, cestovní ruch,...).
  • Můžeš se setkat s nepříjemnými dotazy novinářů.

Tiskový mluvčí - potřebné znalosti a dovednosti:

Jak může vypadat kariérní cesta?