Tiskový mluvčí
Tiskový mluvčí je osoba, která je pověřena mluvit jménem firmy, hlavy státu, vlády nebo soukromé osoby směrem k veřejnosti a médiím. Jeho úkolem je informovat veřejnost o aktuálním vývoji či novinkách souvisejících se zastupovaným subjektem. Řídí oblast komunikace, udržuje kontakt s veřejností a vytváří dobré vztahy s novináři.
Průměrná hrubá mzda
43.500 KčDoporučené vzdělání
VŠ - magistrDélka studia
9 let (4 roky SŠ + 5 let VŠ)Nejvhodnější typologie pro tuto profesi
Řečník - ENFJ, Mentor - ENFP, ... (zobrazit všechny)Nejvhodnější studijní cesta pro Tiskový mluvčí:
Střední škola
Vysoká škola
Co tiskový mluvčí dělá?
Komunikuješ s médii
Zastupuješ firmu nebo osobu a vystupuješ jejím jménem směrem k médiím a veřejnosti. Poskytuješ rozhovory pro tisk, televizi nebo rádio a domlouváš schůzky novinářů se svým zaměstnavatelem. Jsi většinou první, koho média a veřejnost kontaktují, požadují-li aktuální a věrohodné informace.
Zpracováváš a rozesíláš tiskové zprávy
Píšeš tiskové zprávy, ve kterých jsi zodpovědný za správný obsah, gramatiku, grafický vzhled a celkovou podobu. Tiskové zprávy rozesíláš médiím, sdílíš je na webu společnosti nebo na sociálních sítích.
Organizuješ tiskové konference
Organizuješ a vedeš tiskové konference – oznamuješ termín tiskové konference, dohlížíš na přípravu místnosti, občerstvení, audiovizuální techniky, tiskových materiálů atd.
Buduješ vztahy s novináři
Jednou z klíčových činností tiskového mluvčího je budování dobrých vztahů s médii a jednotlivými novináři. Udržuješ si také přehled o tom, která média se o vaší organizaci vyjadřují kladně a která záporně či neutrálně. Na základě toho se poté rozhoduješ, kterým médiím a novinářům poskytneš informace jako první a kterým vůbec.
Pomáháš při marketingových projektech a kampaních
Vytváříš mediální strategie k jednotlivým projektům, kampaním a programům. Pomáháš při přípravě nejrůznějších akcí a organizuješ jejich mediální zajištění.
Kontroluješ mediální obraz společnosti
Vytváříš dobrý mediální obraz společnosti, reaguješ na nesprávné údaje uvedené v médiích a podílíš se na celkové tvorbě PR.
Podílíš se na tvorbě propagačních materiálů
Můžeš se podílet na tvorbě časopisů, letáků a dalších tiskovin, které společnost vydává.
Výhody a nevýhody práce:
- Jsi hlavní tváří organizace, kterou zastupuješ navenek.
- Díky výstupům v médiích se můžeš stát veřejně známou osobností.
- Možnost seznámit se s mnoha zajímavými lidmi a budovat si tak síť kontaktů.
- Pokud toužíš po pozornosti, tato profese Ti to splní.
- Rozmanitá práce.
- Lidé Tě mohou posuzovat podle toho, pro koho pracuješ.
- Budeš-li se objevovat v médiích, můžeš přijít o část svého soukromí.
- Musíš si udržovat neustálý přehled o oboru, ve kterém se pohybuješ (politika, sport, zdravotnictví, cestovní ruch,...).
- Můžeš se setkat s nepříjemnými dotazy novinářů.