Řídící vojenského letového provozu
Řídící vojenského letového provozu koordinuje pohyb vojenských letounů z řídící věže a zodpovídá za jejich bezpečnost ve vzdušném prostoru nad územím ČR a na vojenských letištích. Prostřednictvím rádiové komunikace komunikuje s vojenskými piloty, vydává jim povolení ke startu a přistání a během letu je informuje, v jaké výšce mají letět, jakým kurzem a jakou rychlostí. Jeho úkolem je zajistit, aby všechna vojenská letadla letěla po svých vymezených trasách, a nemohlo tak dojít ke srážce.
Průměrná hrubá mzda
68.500 KčDoporučené vzdělání
VŠ - magistrDélka studia
9 let (4 roky SŠ + 5 let VŠ)Nejvhodnější typologie pro tuto profesi
Koordinátor - ESTJ, Odborník - INTJ, ... (zobrazit všechny)Nejvhodnější studijní cesta pro Řídící vojenského letového provozu:
Střední škola
Vysoká škola
Co řídící vojenského letového provozu dělá?
Řídíš vojenský letový provoz z řídící věže
Řídíš vojenský letový provoz z řídící věže (např. z leteckých základen Praha-Kbely, Čáslav či Náměšť nad Oslavou, z vojenského letiště Pardubice,...) a zajišťuješ bezpečnost vojenských letadel ve vzdušném prostoru nad územím ČR.
Kontroluješ vzdušný prostor nad územím ČR a dohlížíš na protivzdušnou obranu státu
Tvým úkolem je kontrolovat vzdušný prostor a zajišťovat bezpečnost našeho státu. Zaregistruješ-li podezřelé letadlo, upozorníš vojenské piloty a bleskurychle se dohodnete na dalším postupu.
Komunikuješ s vojenskými piloty a vydáváš jim povolení ke vzletu a přistání
Pomocí rádiové komunikace komunikuješ s vojenskými piloty, vydáváš jim povolení ke startu či přistání a během letu je instruuješ, v jaké letové hladině (výšce) mají letět, jakým kurzem a jakou rychlostí.
Pomáháš všem letadlům, která se ocitnou v obtížné situaci, a koordinuješ záchranné akce
Dostane-li se jakékoliv civilní či vojenské letadlo ve vzdušném prostoru nad územím ČR do problémů, je vojenská letecká a pátrací služba (SAR) připravena k okamžité pomoci. Tvým úkolem je koordinovat záchrannou akci a pohyb těchto vojenských letadel.
Koordinuješ vojenské letouny přepravující orgány pro transplantační centra
Koordinuješ zvláštní lety vojenských letounů pro potřeby transplantačního programu v ČR.
Dohlížíš na předepsanou vzdálenost mezi jednotlivými letadly
Jako řídící vojenského letového provozu dohlížíš na dodržování předepsané vzdálenosti mezi jednotlivými letadly ve vzdušném prostoru. Tvým úkolem je zajistit, aby všechna vojenská letadla letěla po svých vymezených trasách, a nemohlo tak dojít ke srážce.
Udržuješ rádiové, radarové a vizuální spojení s letadlem
Při vzletu a přistání udržuješ s letadlem vizuální kontakt přímo z řídící věže, během letu komunikuješ s vojenskými piloty pomocí rádiové komunikace a sleduješ pohyb letadla na radarovém zařízení.
Sleduješ vývoj počasí a reaguješ na vzniklé problémy
V případě náhlé poruchy letadla, nebezpečné změny počasí nebo silných turbulencí musíš okamžitě reagovat, tzn. zvážit situaci a vydat pilotovi doporučení pro další postup.
Řídící vojenského letového provozu - jak vypadá pracovní den?
Výhody a nevýhody práce:
- Prestižní a uznávaná profese.
- Velmi dobré finanční ohodnocení.
- Nadstandardní benefity (dovolená 30 dnů v roce, příspěvek na bydlení, nárok na rehabilitace a lékařskou péči atd.).
- Možnost kariérního růstu (dle hodností).
- Po odsloužení alespoň 15 let u Armády máš nárok na výsluhový příspěvek, což je pravidelný měsíční příspěvek, který Ti náleží po skončení služebního poměru.
- Velmi náročné psychologické testy i vstupní lékařské prohlídky.
- Velká zodpovědnost za bezpečnost a lidské životy.
- Psychicky náročná profese.
- Tuto profesi vojáci vykonávají většinou maximálně do svých 55 let.
- Někdy budeš muset pracovat také v noci, o víkendech či o svátcích.