Účetní
Účetní je odborník specializující se na zpracování a evidenci účetních dokladů. Jeho činnost zahrnuje fakturování, sestavování účetní závěrky a důkladnou kontrolu finančního účetnictví společnosti. Účetní může pracovat interně pro jednu firmu, kde pečuje o nejrůznější finanční transakce společnosti, nebo externě, poskytující své služby více společnostem.
Průměrná hrubá mzda
42.000 KčDoporučené vzdělání
VŠ - bakalářDélka studia
7 let (4 roky SŠ + 3 roky VŠ)Nejvhodnější typologie pro tuto profesi
Koordinátor - ESTJ, Odborník - INTJ, ... (zobrazit všechny)Nejvhodnější studijní cesta pro Účetní:
Střední škola
Vysoká škola
Vyšší odborná škola
Co účetní dělá?
Zpracováváš a eviduješ účetní doklady
Jedním z Tvých úkolů je zpracování a evidence všech účetních dokladů. Do účetního systému, ve kterém firma pracuje, zaznamenáváš vše – od faktur až po bankovní výpisy.
Sestavuješ účetní závěrky
Jako účetní máš na starosti také zpracování účetní závěrky. Její součástí jsou finanční výkazy, které vypovídají o hospodaření společnosti za určité období.
Provádíš kontroly v účetnictví
Dohlížíš na to, aby bylo účetnictví společnosti v naprostém pořádku. Je nezbytné, aby odpovídaly všechny dokumenty i čísla. Díky tomu nebude mít firma v případě kontroly z finančního úřadu problém.
Komunikuješ s úřady a klienty
Součástí Tvé práce je také komunikace s úřady, zdravotními pojišťovnami a dalšími institucemi. Navzájem si vyměňujete informace a potřebné podklady.
Připravuješ účetní podklady
Chystáš různé podklady, např. daňovému poradci nebo třeba auditorovi. Připravuješ písemné dokumenty také zaměstnancům, např. potvrzení o zdanitelných příjmech či "růžové prohlášení".
Připravuješ a vyplácíš mzdy
Pracuješ-li jako mzdový účetní, je Tvým úkolem vše, co se týká mezd. Počítáš výši mzdy, vyplácíš ji zaměstnancům a hlídáš, zda máš všechna potřebná potvrzení.
Buduješ si klientelu
Pokud nejsi zaměstnaný v konkrétní firmě, ale pracuješ na sebe, musíš aktivně vyhledávat klienty, kterým následně vedeš účetnictví.
Účetní - jak vypadá pracovní den?
Výhody a nevýhody práce:
- Můžeš si vybrat, jestli se necháš zaměstnat, nebo budeš pracovat sám na sebe.
- Většinou můžeš práci alespoň částečně vykonávat z domu.
- Jako účetní nebudeš mít nouzi o práci. Vést účetnictví potřebuje každá velká firma i malí živnostníci.
- Své uplatnění najdeš ve velké spoustě oborů. Je jen na Tobě, který si vybereš.
- Znalost účetnictví můžeš využít i pro vlastní potřeby.
- Velká zodpovědnost. Je na Tobě, aby bylo účetnictví v naprostém pořádku.
- V období účetních závěrek Tě čeká spousta práce. Musíš zvládat stres a psychické vypětí.
- Po celý život se musíš vzdělávat a sledovat změny v oblasti účetnictví.
- S šéfem či klientem může být občas těžká domluva a nemusí být snadné z nich dostat potřebné podklady.