Operátor call centra

Pracovník call centra poskytuje efektivní a přátelskou podporu zákazníkům prostřednictvím telefonních hovorů. Jeho cílem je zajistit vynikající zákaznický servis tím, že zodpovídá dotazy, řeší problémy, poskytuje informace o produktech nebo službách a pomáhá zákazníkům řešit jejich potíže. Činnost pracovníka call centra se odvíjí od toho, v jakém typu call centra pracuje (viz níže). Může poskytovat informace, nabízet různé produkty, provádět požadované úkony nebo vyřizovat stížnosti a reklamace.

Průměrná hrubá mzda

34.000

Doporučené vzdělání

SŠ - Maturita

Délka studia

4 roky

Nejvhodnější typologie pro tuto profesi

Řečník - ENFJ, Týmový hráč - ESFJ, ... (zobrazit všechny)

Potenciál profese:

4.5/10

1. Šance na uplatnění

Pracovník call centra má obecně vysoké šance na uplatnění, jelikož poptávka po těchto pozicích je stabilní a call centra jsou využívána v mnoha sektorech, jako je bankovnictví, telekomunikace nebo e-commerce. Absolventi se mohou na tuto pozici dostat snadno, protože vstupní požadavky nejsou zpravidla příliš vysoké a často stačí základní školení. Konkurence na trhu práce bývá nižší, jelikož fluktuace zaměstnanců v tomto oboru je vysoká. Stabilita pozice je dobrá, i když některé jednodušší úkoly mohou být ohroženy automatizací, například s nástupem chat botů a automatizovaných asistenčních systémů.

Hodnocení:
(8/10)

2. Možnost kariérního růstu

Kariérní možnosti pro pracovníky call center jsou obvykle omezené. Příležitosti k postupu zahrnují hlavně přechod na supervizorské nebo manažerské pozice v rámci call centra, což však může vyžadovat delší zkušenost či další vzdělání. Přímý kariérní růst mimo call centrum může být složitější a obvykle je spojený s potřebou získání dalších dovedností nebo kvalifikací. Možnost specializace v konkrétních sektorech (např. technická podpora) existuje, ale nemusí výrazně ovlivnit možnosti postupu.

Hodnocení:
(3/10)

3. Finanční ohodnocení

Práce v call centru je zpravidla ohodnocena spíše podprůměrně. Nástupní mzda bývá relativně nízká a růst příjmu s přibývající praxí je pomalý, i když některá call centra nabízejí bonusy podle výkonu, což může mírně zvýšit příjem. Mzdový strop v této profesi je dosažitelný poměrně brzy, což může být limitující pro dlouhodobou finanční motivaci.

Hodnocení:
(3/10)

4. Work-life balance

Work-life balance u pracovníků call centra závisí na konkrétní firmě a typu zákaznické podpory. Mnoho call center funguje ve směnném provozu, občas tedy i s nutností práce večer nebo o víkendu, což může narušit běžný osobní život. Z pohledu psychické zátěže může být tato práce stresující, zejména při řešení stížností, reklamací nebo obtížných hovorů. Pozice naopak nezahrnuje fyzickou zátěž a nabízí určitou stabilitu. Work-life balance je tedy hodnoceno jako mírně negativní.

Hodnocení:
(4/10)

Nejvhodnější studijní cesta pro Operátor call centra:

Střední škola

Nejvhodnější obor:
1) Obchodní akademie
Vhodný obor:
1) Ekonomika a podnikání
2) Obchodník

Co operátor call centra dělá?

Náplň práce operátora call centra se liší podle typu call centra, ve kterém pracuje:
1) Informační call centra:
1

Zákazníkům nic nenabízíš, pouze odpovídáš na jejich dotazy a poskytuješ jim potřebné informace

Můžeš pracovat například jako operátor call centra České pošty, a informovat tak volající o jejich zásilkách.

2) Servisní call centra:
1

Vyřizuješ požadavky klientů ohledně zakoupeného výrobku či služby

Můžeš pracovat například jako technická podpora.

3) Transakční call centra:
1

Pomáháš klientům, kteří mají problém např. s internetovým bankovnictvím

Vyslechneš si jejich problém (zákazník například odeslal peníze na nesprávný bankovní účet), který se následně společně snažíte vyřešit.

4) Prodejní call centra (mohou být buď aktivní, či pasivní):
1

U aktivní linky voláš potenciálním zákazníkům a přesvědčuješ je ke koupi produktu či služby

Jako zaměstnanec aktivního prodejního call centra informuješ klienty o nových či stávajících produktech a službách, které se jim snažíš následně prodat. Kromě toho aktivně vyhledáváš nové potenciální zákazníky.

2

V pasivním telemarketingu naopak přijímáš telefonáty a vyřizuješ objednávky či reklamace zákazníků

Operátor call centra - jak vypadá pracovní den?

Výhody a nevýhody práce:

  • Můžeš si ovlivnit svůj příjem počtem úspěšných telefonátů.
  • Nepotřebuješ žádné speciální vzdělání ani kvalifikaci.
  • Nízký zájem o tuto profesi, tudíž je poměrně snadné ji získat.
  • Možnost práce z domova (home office) nebo výběr směny podle časových možností.
  • Možnost kariérního růstu.
  • Profese vhodná pro studenty, matky na rodičovské i důchodce.
  • Zlepšení komunikačních a vyjednávacích dovedností.
  • Musíš se umět vypořádat s častými odmítnutími ze strany klientů.
  • Vysoká fluktuace pracovníků (málokdo dokáže tuto profesi vykonávat dlouhodobě).
  • Stresující a psychicky náročné povolání.
  • Musíš mít velkou znalost nabízených produktů.
  • Většinu pracovní doby budeš sedět a mít sluchátka na uších.
  • Někdy pracuješ ve sdílené kanceláři s ostatními kolegy, kde je těžké se soustředit.
  • Přísné časové limity a měření výkonu (např. délka hovoru).

Operátor call centra - potřebné znalosti a dovednosti:

Jak může vypadat kariérní cesta?