Pracovník cestovní kanceláře

Pracovník cestovní kanceláře nabízí a následně prodává klientům zájezdy podle jejich požadavků. Doporučuje jim vhodná místa pro dovolenou, zajišťuje dopravu, letenky a ubytování. Pomáhá jim při řešení krizových situací v cílové destinaci, tlumočí a komunikuje s pojišťovnami či dopravci.

Průměrná hrubá mzda

28.000

Doporučené vzdělání

SŠ - Maturita

Délka studia

4 roky

Nejvhodnější typologie pro tuto profesi

Řečník - ENFJ, Týmový hráč - ESFJ, ... (zobrazit všechny)

Nejvhodnější studijní cesta pro Pracovník cestovní kanceláře:

Střední škola

Nejvhodnější obor:
1) Cestovní ruch
Vhodný obor:
1) Gymnázium –⁠ pokud půjdeš na VŠ

Co pracovník cestovní kanceláře dělá?

1

Připravuješ, organizuješ a prodáváš zájezdy

Připravuješ pro klienty zájezdy v tuzemsku, i v zahraničí. Tyto zájezdy klientům následně nabízíš a v případě úspěšného prodeje také organizuješ. Kromě toho také poskytuješ klientům důležité informace o jejich cílové destinaci a vyřizuješ další administrativní činnosti.

2

Komunikuješ se zahraničními agenturami, hotely či partnery

Jsi v kontaktu se zahraničními hotely, u kterých zjišťuješ například obsazenost pokojů. Komunikuješ také s místními dopravci a zajišťuješ svým klientům transfery z letiště do místa jejich ubytování. V kontaktu jsi také s pojišťovnami.

3

Zajišťuješ klientům služby v cílové destinaci

Zajišťuješ klientům ubytování v místě jejich pobytu, rezervuješ letenky, informuješ je o možnostech různých výletů a staráš se o jejich celkový komfort.

4

Provádíš vyúčtování zájezdů

Jakmile se ti podaří zájezd prodat, je potřeba s klientem podepsat smlouvu a poslat mu potřebné údaje pro zaplacení.

5

Vyřizuješ reklamace klientů

Ne vždy jsou klienti spokojeni se službami, které jsi jim poskytnul. Počítej s tím, že občas budeš muset řešit i nepříjemné telefonáty plné stížností.

6

Příklad toho, jak by mohl probíhat prodej konkrétního zájezdu:

Klient Tě může kontaktovat buď sám, nebo mu zájezd aktivně nabídneš. Prodej začíná osobní, telefonickou nebo e-mailovou komunikací, kdy se snažíš klienta přesvědčit k nákupu zájezdu. Pokud má o některý ze zájezdů zájem, vytvoříš mu v systému rezervaci, ke které potřebuješ znát jeho osobní údaje. Zároveň zjišťuješ, zda by si chtěl přikoupit některé z doplňkových služeb, které nabízíte. Následně vyhotovíš návrh cestovní smlouvy, který klientovi zašleš na e-mail. Jakmile smlouvu podepíše a zaplatí zálohu, můžeš pro něj začít zařizovat jednotlivé služby, ze kterých se zájezd skládá.

Pracovník cestovní kanceláře - jak vypadá pracovní den?

Výhody a nevýhody práce:

  • Cestovní ruch patří v ČR mezi nejrozšířenější obory. O práci tak nebudeš mít nouzi.
  • Díky zvýhodněným zaměstnaneckým cenám ušetříš za dovolenou.
  • Díky této profesi budeš znát aktuální trendy v oblasti cestování, které můžeš využít i pro své osobní účely (informace o neznámých destinacích nebo zvýhodněné ceny letenek).
  • Můžeš se podílet na vymýšlení nových zájezdů.
  • Možnost poznat zahraniční destinace, do kterých nabízíš zájezdy.
  • Možnost vybudování si své vlastní klientely. Časem si můžeš založit svou CK a přetáhnout si některé klienty k sobě.
  • Řešíš stížnosti klientů (někdy i mimo pracovní dobu).
  • Cestovní ruch může být citelně zasažen různými okolnostmi spojenými se zákazem cestování.
  • Můžeš narazit na nepříjemné klienty, kteří Tě viní i z věcí, za které nemůžeš (zpožděný let, servis v hotelu apod.)
  • Velká zodpovědnost – manipulace s vysokými částkami například při rezervacích hotelů a letenek.

Pracovník cestovní kanceláře - potřebné znalosti a dovednosti:

Jak může vypadat kariérní cesta?