Pracovník cestovní kanceláře
Pracovník cestovní kanceláře nabízí a následně prodává klientům zájezdy podle jejich požadavků. Doporučuje jim vhodná místa pro dovolenou, zajišťuje dopravu, letenky a ubytování. Pomáhá jim při řešení krizových situací v cílové destinaci, tlumočí a komunikuje s pojišťovnami či dopravci.
Průměrná hrubá mzda
28.000 KčDoporučené vzdělání
SŠ - MaturitaDélka studia
4 rokyNejvhodnější typologie pro tuto profesi
Řečník - ENFJ, Týmový hráč - ESFJ, ... (zobrazit všechny)Nejvhodnější studijní cesta pro Pracovník cestovní kanceláře:
Střední škola
Co pracovník cestovní kanceláře dělá?
Připravuješ, organizuješ a prodáváš zájezdy
Připravuješ pro klienty zájezdy v tuzemsku, i v zahraničí. Tyto zájezdy klientům následně nabízíš a v případě úspěšného prodeje také organizuješ. Kromě toho také poskytuješ klientům důležité informace o jejich cílové destinaci a vyřizuješ další administrativní činnosti.
Komunikuješ se zahraničními agenturami, hotely či partnery
Jsi v kontaktu se zahraničními hotely, u kterých zjišťuješ například obsazenost pokojů. Komunikuješ také s místními dopravci a zajišťuješ svým klientům transfery z letiště do místa jejich ubytování. V kontaktu jsi také s pojišťovnami.
Zajišťuješ klientům služby v cílové destinaci
Zajišťuješ klientům ubytování v místě jejich pobytu, rezervuješ letenky, informuješ je o možnostech různých výletů a staráš se o jejich celkový komfort.
Provádíš vyúčtování zájezdů
Jakmile se ti podaří zájezd prodat, je potřeba s klientem podepsat smlouvu a poslat mu potřebné údaje pro zaplacení.
Vyřizuješ reklamace klientů
Ne vždy jsou klienti spokojeni se službami, které jsi jim poskytnul. Počítej s tím, že občas budeš muset řešit i nepříjemné telefonáty plné stížností.
Příklad toho, jak by mohl probíhat prodej konkrétního zájezdu:
Klient Tě může kontaktovat buď sám, nebo mu zájezd aktivně nabídneš. Prodej začíná osobní, telefonickou nebo e-mailovou komunikací, kdy se snažíš klienta přesvědčit k nákupu zájezdu. Pokud má o některý ze zájezdů zájem, vytvoříš mu v systému rezervaci, ke které potřebuješ znát jeho osobní údaje. Zároveň zjišťuješ, zda by si chtěl přikoupit některé z doplňkových služeb, které nabízíte. Následně vyhotovíš návrh cestovní smlouvy, který klientovi zašleš na e-mail. Jakmile smlouvu podepíše a zaplatí zálohu, můžeš pro něj začít zařizovat jednotlivé služby, ze kterých se zájezd skládá.
Pracovník cestovní kanceláře - jak vypadá pracovní den?
Výhody a nevýhody práce:
- Cestovní ruch patří v ČR mezi nejrozšířenější obory. O práci tak nebudeš mít nouzi.
- Díky zvýhodněným zaměstnaneckým cenám ušetříš za dovolenou.
- Díky této profesi budeš znát aktuální trendy v oblasti cestování, které můžeš využít i pro své osobní účely (informace o neznámých destinacích nebo zvýhodněné ceny letenek).
- Můžeš se podílet na vymýšlení nových zájezdů.
- Možnost poznat zahraniční destinace, do kterých nabízíš zájezdy.
- Možnost vybudování si své vlastní klientely. Časem si můžeš založit svou CK a přetáhnout si některé klienty k sobě.
- Řešíš stížnosti klientů (někdy i mimo pracovní dobu).
- Cestovní ruch může být citelně zasažen různými okolnostmi spojenými se zákazem cestování.
- Můžeš narazit na nepříjemné klienty, kteří Tě viní i z věcí, za které nemůžeš (zpožděný let, servis v hotelu apod.)
- Velká zodpovědnost – manipulace s vysokými částkami například při rezervacích hotelů a letenek.