Marketingový specialista
Marketingový specialista zajišťuje marketingové aktivity vycházející ze strategického plánu organizace, jejímž cílem je zviditelnění a propagace společnosti, produktů nebo konkrétní značky. Komplexně zajišťuje aktivity spojené s průzkumem trhu, spolupracuje s reklamním, marketingovým, PR a obchodním oddělením firmy, případně s externími agenturami, které tyto oblasti pro firmu pokrývají. Může být zaměstnancem konkrétní firmy, marketingové agentury nebo pracovat sám na sebe jako OSVČ.
Průměrná hrubá mzda
43.500 KčDoporučené vzdělání
VŠ - bakalářDélka studia
7 let (4 roky SŠ + 3 roky VŠ)Nejvhodnější typologie pro tuto profesi
Řečník - ENFJ, Mentor - ENFP, ... (zobrazit všechny)Nejvhodnější studijní cesta pro Marketingový specialista:
Střední škola
Vysoká škola
Co marketingový specialista dělá?
Podílíš se na tvorbě marketingové strategie
Spolu s marketingovým manažerem a dalšími kolegy máš na starosti marketingové aktivity firmy. Na začátku si stanovíte marketingovou strategii a na základě té pak realizujete jednotlivé kroky. Může se jednat o různé reklamní kampaně (tisk, rozhlas, TV, venkovní reklama, letáky), telefonický marketing, budování vztahů se zákazníky (CRM) atd.
Provádíš monitoring trhu
Jedním z Tvých úkolů je provádět monitoring a analýzu trhu. Tak, abys zjistil informace o jeho potenciálu, konkurenci a požadavcích zákazníků. Na základě těchto zjištění pak postupuješ při tvorbě konkrétních marketingových aktivit.
Vybíráš komunikační kanály
Aby byl marketing firmy efektivní, musíš zvolit vhodné komunikační kanály pro jednotlivé marketingové aktivity. Může jít o sociální sítě, plakáty a billboardy u silnic nebo třeba o PR články v novinách.
Vytváříš a vedeš marketingové kampaně
Ve spolupráci s kolegy navrhuješ konkrétní podobu marketingových kampaní, kterými se firma následně prezentuje. Snažíš se co nejefektivněji cílit na jednotlivé skupiny vašich zákazníků (děti, teenageři, dospělí, důchodci, ženy, muži,...) a být co nejkreativnější.
Vyhodnocuješ efektivitu marketingových kampaní
Poté, co uskutečníš jednotlivé marketingové aktivity, musíš zjistit, jestli byly dostatečně efektivní. Jinými slovy – jestli měly ten správný dopad na zákazníka, a ten tak zaplatil za produkt či službu nebo se alespoň prohloubil jeho vztah k firmě/ke značce.
Spolupracuješ se specialisty
Velkou část aktivit deleguješ na úzce zaměřené kolegy, se kterými spolupracuješ. Ať už jde o PR specialistu v oblasti vztahů s tiskem nebo třeba o Event specialistu, který má za úkol řešit nejrůznějších akce firmy. V úzkém kontaktu jsi také se specialistou na online marketing, který má na starosti online svět.
Vyhledáváš příležitosti na trhu
I když se firmě daří, nesmíš usnout na vavřínech. Neustále hledáš nové marketingové příležitosti, jak být ještě lepší a posunout společnost kupředu.
Specializuješ se na určitou oblast marketingu
Jako marketingový specialista se můžeš specializovat pouze na určitou oblast marketingu – např. na přípravu grafických podkladů, online marketing, offline marketing (tisk, rozhlas, televize, letáky, venkovní reklama), sociální sítě, event marketing, budování vztahů se zákazníky (CRM) atd.
Výhody a nevýhody práce:
- Vysoká poptávka po marketingových specialistech.
- Většinou možnost práce i na home office.
- Je jen na Tobě, jestli budeš pracovat sám na sebe jako OSVČ (a externě vykonávat marketingové aktivity pro různé firmy) nebo se necháš zaměstnat jednou konkrétní firmou.
- Pokud jsi kreativní a máš zajímavé nápady, bude pro Tebe práce zároveň koníčkem.
- Můžeš se podílet na marketingových kampaních firem z různých odvětví.
- Díky Tvým skvělým marketingovým nápadům mohou firmy prodávat své produkty a služby.
- Existuje široká nabídka vzdělávacích kurzů a webinářů, které Tě připraví na pozici marketingového specialisty.
- Abys získal místo marketingového specialisty, musíš mít alespoň minimální zkušenosti s marketingem. Ty můžeš získat např. formou stáže či brigády již během svého studia.
- Když se firmě nedaří, neseš za to zodpovědnost i Ty, což Tě může dostat pod tlak.
- Odvětví marketingu je velmi dynamické a rychle se rozvíjející. Abys udržel krok, musíš se vzdělávat v různých oblastech (SEO, PPC reklama, sociální sítě, e-mail marketing atd.).
- Někdy je potřeba na kampani pracovat opravdu tvrdě a případné volno si vybrat až po jejím dokončení.
- Napjaté termíny a tlak na včasné dodání marketingových podkladů Tě mohou vystresovat.